текст: Георги Георгиев
Възхищавам се на ония, които от парче лед правят Леден танц със зелен оркестър. Не знам какво въображение и какви ръце трябва да имаш, за да се справиш с това, но сигурно не е игра за всеки. Ето защо породи в мен интерес начинът, по който от нищо се получава красиво нещо.
Замислих се какво ли им е било преди около две години на онзи зрелищен мач по „леден шахмат“, който играха отборите на Русия и Англия, водени от Анатоли Карпов и Найджъл Шорт. Мачът сложи началото на третия фестивал „Руска зима“ в Лондон. Фигурите бяха от лед, а дъската цели 64 квадратни метра.
Но не само в Лондон се представят добре с леда. Канадците не остават по-назад. През 2005-а съградиха първия в Северна Америка хотел, от 12 000 тона сняг и 400 тона лед. Разположен на 3000 кв.м той има 32 стаи, в които могат да преспят 84 туристи на вечер. В галериите му дори има параклис, където хората сключват брак. Хотелът разполага и с леден бар и нощен клуб. Е, много ясно, че има и изложба на ледени фигури.
България не остава по-назад. Районът около Банско, до Бъндеришката поляна, бе „изписан“ преди време с ледени скулптури. Те бяха резултат от уменията на майсторите, участващи в конкурс за ледени творби „Огън и лед“. За да изваят фигурите си, майсторите се нуждаеха от подръчни средства – чукове, триони, длета и най-вече голи ръце. Ако си спомняте една от тези фигури, „Сияние“, бе издигната пред НДК в София, но топлото време я унищожи много бързо. За жалост.
Леден танц със зелен оркестър.
Има два основни начина за направата на ледени скулптури. Първият е традиционен– взема се леден блок и се оформя желаната фигура. Разбира се, трябват умения и много търпение. Работи се при стайна температура, но скулптурата трябва да се завърши до 1 час. Тук проблемът е , че трябва да се осигури напълно прозрачен леден блок.
Това зависи най-вече от начина на замразяване, чистотата на водата и др.
Другият начин е чрез използване на матрици или т. нар. калъпи за изработка на фигурите. В света има само 2 или 3 фирми, които изработват такива матрици. Технологията е специална и патентована, но работата с тези модули е много лесна. „Калъпите“ се пълнят с вода и се замразяват до – 20 градуса. Всяка фирма си пази тайните за получаване на прозрачен лед. Това е въпрос на доста дълги опити. Модерното оборудване включва гликолови вани за дълбоко замразяване, помпи за циркулация и др. Готовите фигури се съхраняват при минусова температура. Иначе издържат около 4-5 часа, в зависимост от температурата в помещението и размера на самата фигурата.
Не само леда обаче е странен материал за скулптури. Винаги съм се дивил на всички ония, които могат да направят от най-кривото парче дърво изящна фигура. Не като татко Карло. За дървото си има обаче длето, а за храстите? Тях кой и как ги вае, та застават в причудливи пози, та дори и в склуптори.
Ако пожелаете дизайн и фигури от растения ще ви са нужни малко повече от парите, които сте дали просто, за да покриете двора си с нещо зелено. Дизайнът на градината, където ще са фигурите, започва с детайлно преглеждане на земята. Следва запознаване със състоянието на почвата, микроклимата, характеристиките на зоната и др.
Леден танц със зелен оркестър.
След като сте планирали местата за скулптурните ансамбли трябва да си намерите и майстор, който с изключително сръчните си ръце и специални инструменти може да ви сътвори дори и от най-ужасно израсналия по форма храст заек.
Основно за изработка на фигури се използва чимшир. Предпочитан e заради гъстата красива корона, блестящите листа и добрата им поносимост към подстригването, която позволява да се създават от тях дълготрайни живи огради и фигури с различна височина.
В родните си места чимширът може да израсте като високо до 10 м дърво, а на възраст достига 800 години. Високите и компактни форми позволяват да се правят живи плетове и мащабни фигури, а сортовете джуджета се използват за очертаване на пътечки и разделяне на лехи.
Чимширът няма никакви претенции към почвата и светлината. Ако е засаден на припек, той ще расте буйно. Добре ще се развива обаче и на полусянка. Предпочита се оформянето да е от май до август. Италианци от Тоскана освен животински видове и човешки фигури изработват от храсти и фирмени знаци или надписи.
Аранжирането на дворове с фигури започва преди повече от 300 години. Тогава са символизирали живота и характера на собственика или неговата съпруга. Сега е просто въпрос на вкус и възможности.