Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове – същност и перспективи в България
ст.н.с. д-р. Петър Петров Основен въпрос за устойчивото функциониране на ландшафтните паркове е този за тяхната атрактивност и свързаният с нея посетителски интерес. В България съществуват достатъчно места с несъмнена комплексна атрактивност при слабо изменена или почти неизменена природна среда. Нещо повече – отдавна е налице категорична и безспорна тенденция за постепенно и трайно намаляване на антропогенното (човешко) натоварване. Има се предвид видимото намаляване на различни селскостопански дейности. Със следващите конкретни примери, които могат да станат основа на предложения за моделни пилотни проекти, ще се опитаме и да внесем допълнителна яснота относно същността и функционирането на ландшафтните паркове, като водещи в логическата постройка ще бъдат мотивите за посещение и посетителският интерес. Ключовият елемент в разсъжденията е туристическата атрактивност. Не само теоретически този проблем е вече достатъчно „разнищен“ в БАСЕТ. Условното донякъде отделяне на сетивно-визуален и информационен пласт при възприятията улесни в значителна степен по-нататъшните теоретични постановки. Сега в България предстои реализацията на няколко паркоустройствени проектни разновидности. Чрез Програма на ФАР се реализира проект „Развитие на българския екотуризъм“ (на 27 места се харчат впечатляващи средства за развитието му): Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.В рамките на голям партньорски проект за формиране на туристическа зона „Средна Янтра“, на територията на община Стражица (водеща организация в изпълнението на проекта), започна изграждането на първия крайпътен ландшафтен парк у нас – КЛП „Малка България“. Преди 2 години БАСЕТ завърши проектирането на първия малък крайречен ландшафтен парк „Малка Арда“, община Баните, разположен непосредствено до селото и едноименния общински център. Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.Изложеното дотук е преди всичко резултат от разработките на БАСЕТ за развитие на нетрадиционен туризъм, особено в селските райони и микрорайони на страната. В непосредствена близост до подбалканския път могат да се оформят и подчертано атрактивните крайпътни ландшафтни паркове „Клисура“ (в близост до гр. Клисура) и „Въртопа“ (община Антон). Крайпътен ландшафтен парк „Малка България“ Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.• Особен атрактив представлява и пешеходната връзка под шосето. Използване на значителен по размери водосток или тунел. Гаранцията за очакваната значителна посещаемост на крайпътните паркове се състои в изключително лесната транспортна достъпност. Практиката показа, че редица високо атрактивни обекти, разположени в отдалечени и трудно достъпни региони, по понятни причини не се „радват“ на впечатляващ туристопоток. При ландшафтни паркове от този тип не винаги е необходимо да се планират специални целеви пътувания. От посетителска гледна точка, не само условно, се разграничават две групи: Крайпътен ландшафтен парк „Понора“ (работно наименование) Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.В този случай философията е доста по-различна. Става дума за естествена композиция на подчертано атрактивни повърхностни и подземни карстови обекти (и дори полуподземни). Разположени в тясна ивица с ширина 1 км и дължина 15-20 км в посока югоизток-северозапад от международния път Враца-Оряхово-Бекет (Румъния) до с. Лиляче, симетрично от двете страни на междуобщинското шосе Враца-Чирен-Девене-Лесура. То разделя парковата зона на две подзони: Западна и Източна. В тях допълнително се отделят места (естествени „възли”) с висока степен на атрактивност. • В Източна подзона: Чиренско-Мраморенска карстова ландшафтна група с Мраморенското естествено карстово езеро-блато, пещерите Булина дупка и Младенова, водната пещера Понора с прилежащото суходолие. Допълнително разнообразие внасят различните естествени горски, храстови и ливадно-пасищни площи, респективно съобщества. Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.Аранжирането на тази композиция и благоустрояването на отделните обекти не изискват особено големи финансови усилия (между 100 и 300 хил. лв.). Социално-икономическият ефект от влизането в действие на ландшафтен парк „Понора“ според някои специалисти може да надхвърли сумарния ефект от всички природни обекти в Северозападна България (ако Белоградчик и останалите си останат с досегашното предлагане). Много добри предпоставки, освен естественото териториално съчетаване на различни високоатрактивни природни феномени и разположението спрямо споменатите пътища, са и близостта на споменатите три големи села и най-вече на общинския и областен център Враца. Така ландшафтният парк „Понора“ поради линейното разположение на атрактивните обекти над и под земята би предложил своеобразна туристическа „каскада“ без аналог не само в страната. От кого зависи появата на „Големия нов хит на Северозапада“ не е трудно за досещане. Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.За допълнително дефиниране на ландшафтните паркове, наред с транспортни инфраструктурни обекти (пътища) могат да се използват, както бе отбелязано, и природни елементи – реки, височинни пояси и др. Ландшафтният парк „Горна Струма“ е замислен (не само като мащаб) като най-представителния за тази подкатегория у нас с безспорни национални и наднационални измерения. Конфигурацията му е подчертано линейна – сравнително тясна ивица с ширина 2 км. Разположена от двете страни на меандриращата река Струма. В административно отношение по-голямата част от парка ще попадне в Кюстендилска община. А по-малката – в Земенската. И в този случай, както и при други територии с подчертано ивичест характер. А движението на посетителите е главно двупосочно. Т.е. на практика паркът би имал две входни врати: Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.Парковата територия, така както най-общо вече е маркирана, представлява съчетаване на различни, повече или по-малко атрактивни, основни групи ландшафти: • Ландшафти на билните заравнености (основни и вторични била). От туристическа гледна точка те ще намерят място главно в случаите за осигуряване на обзорност чрез съответни погледни площадки. Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.От гледна точка на атрактивността и бъдещото изграждане на парковата територия се очертават няколко териториални микросъчетания на различни силноатрактивни ландшафти (САЛ). Те са своеобразни възли (примки), в които се заостря интересът и вниманието на посетителите: • Големият скален гребен (срещу втория жп тунел по течението на реката). Специфична скална група от типа „скален зъбер“, различаваща се от останалите скални групи. Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.Заради дължината на Земенския пролом (22 км от Земен до Ръждавица), от особено значение е разработването на „формулата“ за движението. За характера и начина на придвижването на посетителите в рамките на парковата територия. И вероятно тук ще се открои голямата специфика на ландшафтния парк „Горна Струма“. Засега се очертава приблизително следната схема. Главно трасе непосредствено покрай речното легло с допълнителни кръгови и полукръгови „мустаци“ към и вътре в отбелязаните по-горе 7 силноатрактивни ландшафти. Могат да се проектират и разработят 5 различни начина на придвижване. Някои от които стоят и в основата на наименуването на съответни туристически форми: Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.• Придвижване по самата река. Известно е, че някои начини на придвижване по речни течения се отнасят към групата на видовете приключенски туризъм – рафтинг, кануинг, каякинг. Характерът на речното течение в пролома, особено след евентуалната корекция в резултат на баражирането. Предполага въвеждането на нова форма, хибридна на споменатите вече три. Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.Има достатъчно основания да се предполага, особено като се вземат предвид и другите предпоставки и условия (близост до столицата, до международен път, характерът на земеползването). Че евентуалното създаване на крайречния ландшафтен парк „Горна Струма“ може да се окаже нещо повече от „Големия нов хит на Югозапада“. В заключение, предвид всичко отбелязано дотук, на този етап – генериране на конкретни идеи, остават „неизчистени“ редица въпроси.Въпроси, чиито отговор ще се търси по-нататък. Настоящата инициатива на БАСЕТ чака своето логично продължение. Технологичната линия е достатъчно добре отработена и известна. Още на самия старт на развитие на конкретните идеи се разчита на единствено „добре организираните бойни единици“ по места – общинските администрации. Техните евентуални финансови усилия са едва ли не в рамките на т. нар. символични параметри. Крайпътни и крайречни ландшафтни паркове.От няколкостотин до няколко хиляди лева. И когато става дума за мястото и ролята на органите за местно самоуправление. Особено в развитието на идеите, почти винаги се извършва и съответна персонализация. По-нататъшното движение е в ръцете преди всичко и най-вече на господата кметове на общините Кюстендил, Земен, Враца, Плевен и т.н. А колкото до това, какво може да се очаква. Идете и вижте какво става в забравеното, не само от Господа, с. Емен, Великотърновско. Срещу 20000 лв. публична инвестиция, 2/3 от които остойностен доброволен труд, сега вече са налице частни инвестиции, които се измерват с 6–7 цифрени числа.
|